Jak moderní technologie mění způsob, jakým kupujeme a prodáváme nemovitosti?

Zažíváme éru, kdy jsou technologie nedílnou součástí našeho každodenního života. A týká se to samozřejmě i realitního trhu. Dobám, kdy stačilo vyvěsit inzerát na vývěsku před samoobsluhou, dávno odzvonilo. Trh se přesunul do online prostředí a kdo nedrží krok s dobou, mívá často problém. Jaké technologie hýbou realitním světem?

Prohlédněte si nemovitost z vašeho obýváku

Osobní prohlídka je stále důležitá. Než se na ni ale vypravíte, uvítáte rozhodně tzv. virtuální prohlídku. Ta vám nabídne možnost prohlédnout si nemovitost podrobně a realisticky, aniž byste museli vystrčit paty z domu. Podle průzkumu Real Estate Technology Marketplace Index 2023 se až 70 % kupujících rozhoduje pro prohlídku nemovitosti na základě virtuální prohlídky. Aby také ne – nemusíte nikam zdlouhavě cestovat, domlouvat se s makléřem nebo majitelem a zbytečně ztrácet čas. Z pohodlí gauče uvidíte rozložení jednotlivých místností i nábytku a posoudíte, jestli nemovitost odpovídá vašim potřebám. Teprve potom přijde na řadu osobní prohlídka, na kterou se už vypravíte jako vážný zájemce. A přidanou hodnotou je to i pro prodejce. Inzerát s virtuální prohlídkou totiž přiláká více zájemců, působí atraktivnějším dojmem a šetří spoustu času s nerelevantními zájemci.

Chcete rozumět trhu? Sbírejte data

Analýza dat hraje stále větší roli. Data se získávají z různých zdrojů, včetně veřejných databází, online inzerátů, sociálních sítí, webových stránek nemovitostních portálů a interních systémů realitních společností. Tato data mohou zahrnovat informace o cenách nemovitostí, historických prodejích, lokalitních trendech, preferencích zákazníků a mnoho dalších. Na základě historických prodejů, cenových trendů v dané lokalitě, vývoje ekonomiky a dalších faktorů mohou algoritmy makléřům pomoci vypočítat optimální cenu nemovitosti, lépe porozumět nákupnímu chování svých zákazníků a díky tomu jim nabídnout vysoce personalizované nabídky. Už teď existují aplikace, které využívají data z katastru nemovitostí o prodaných nemovitostech a pomáhají makléřům snáze určovat ceny. V budoucnu se ale jistě můžeme těšit na komplexnější a sofistikovanější nástroje založené na datech. 

ilustrační obrázek

Sociální sítě otevírají zcela nové možnosti

Platformy jako Facebook nebo Instagram už dávno neslouží jen k tomu, abyste zjistili, co měl váš soused včera k obědu. Nabízí možnost propagovat jednotlivé nemovitosti a velmi přesně je zacílit na potenciální zájemce. Ti pak mohou snadno kontaktovat realitního makléře prostřednictvím zpráv nebo komentářů, což zkracuje dobu odpovědi a zlepšuje zákaznický servis. Makléřům dávají sociální sítě prostor pro budování vlastní značky a zájemcům možnost poznat jejich práci v pár minutách. Hned zjistí, jak makléř komunikuje, jaké má hodnoty a jestli vám bude vyhovovat i lidsky.

ilustrační obrázek

Ke slovu se dostává i umělá inteligence

V České republice je vliv umělé inteligence (AI) v realitách zatím ještě poměrně malý. Do budoucna ale může hrát velmi významnou roli. AI má schopnost transformovat trh nejenom zlepšením procesů naceňování nemovitostí a optimalizací marketingových strategií, ale také přináší revoluci v způsobu, jakým realitní profesionálové spravují a analyzují velké množství dat. Díky pokročilým algoritmům může AI poskytovat přesnější analýzy trhu a trendů, což realitním makléřům a investorům umožňuje činit informovanější rozhodnutí. Další významnou oblastí, kde AI nachází uplatnění, je automatizace rutinních administrativních úkolů, což znamená, že realitní profesionálové mohou věnovat více času osobní komunikaci se zákazníky a strategickému plánování. Navíc AI může výrazně zlepšit zákaznický servis prostřednictvím chatbotů a virtuálních asistentů, kteří jsou schopni odpovídat na dotazy klientů 24/7. V budoucnosti bychom mohli být svědky ještě dalších inovací, jako jsou virtuální prohlídky nemovitostí řízené AI, které by potenciálním kupcům umožnily prohlížet si nemovitosti z pohodlí domova s detailními informacemi a personalizovanými doporučeními.

ilustrační obrázek

Budoucnost patří těm, kdo drží krok

Doba se neustále zrychluje a není moc vlídná k těm, co se loudají. Úkolem realitních makléřů je držet s ní krok, neustále sledovat nové trendy a implementovat je do své práce. Jen tak totiž můžeme nabízet svým klientům ty nejlepší služby. Bez marketingu, prvotřídní vizuální prezentace a analýzách založených na datech, se v současnosti v realitách moc dlouho neohřejete. Já se v realitách pohybuji od konce roku 2010. Zažil jsem mnoho změn a přijímám je jako nové výzvy, které mi pomáhají neustále zlepšovat mé služby. Pokud tedy hledáte makléře, který pro vás udělá první poslední a nezalekne se novinek a trendů, nebojte se mi ozvat.