Zažíváme éru, kdy jsou technologie nedílnou součástí našeho každodenního života. A týká se to samozřejmě i realitního trhu. Dobám, kdy stačilo vyvěsit inzerát na vývěsku před samoobsluhou, dávno odzvonilo. Trh se přesunul do online prostředí a kdo nedrží krok s dobou, mívá často problém. Jaké technologie hýbou realitním světem?
Osobní prohlídka je stále důležitá. Než se na ni ale vypravíte, uvítáte rozhodně tzv. virtuální prohlídku. Ta vám nabídne možnost prohlédnout si nemovitost podrobně a realisticky, aniž byste museli vystrčit paty z domu. Podle průzkumu Real Estate Technology Marketplace Index 2023 se až 70 % kupujících rozhoduje pro prohlídku nemovitosti na základě virtuální prohlídky. Aby také ne – nemusíte nikam zdlouhavě cestovat, domlouvat se s makléřem nebo majitelem a zbytečně ztrácet čas. Z pohodlí gauče uvidíte rozložení jednotlivých místností i nábytku a posoudíte, jestli nemovitost odpovídá vašim potřebám. Teprve potom přijde na řadu osobní prohlídka, na kterou se už vypravíte jako vážný zájemce. A přidanou hodnotou je to i pro prodejce. Inzerát s virtuální prohlídkou totiž přiláká více zájemců, působí atraktivnějším dojmem a šetří spoustu času s nerelevantními zájemci.
Analýza dat hraje stále větší roli. Data se získávají z různých zdrojů, včetně veřejných databází, online inzerátů, sociálních sítí, webových stránek nemovitostních portálů a interních systémů realitních společností. Tato data mohou zahrnovat informace o cenách nemovitostí, historických prodejích, lokalitních trendech, preferencích zákazníků a mnoho dalších. Na základě historických prodejů, cenových trendů v dané lokalitě, vývoje ekonomiky a dalších faktorů mohou algoritmy makléřům pomoci vypočítat optimální cenu nemovitosti, lépe porozumět nákupnímu chování svých zákazníků a díky tomu jim nabídnout vysoce personalizované nabídky. Už teď existují aplikace, které využívají data z katastru nemovitostí o prodaných nemovitostech a pomáhají makléřům snáze určovat ceny. V budoucnu se ale jistě můžeme těšit na komplexnější a sofistikovanější nástroje založené na datech.
Platformy jako Facebook nebo Instagram už dávno neslouží jen k tomu, abyste zjistili, co měl váš soused včera k obědu. Nabízí možnost propagovat jednotlivé nemovitosti a velmi přesně je zacílit na potenciální zájemce. Ti pak mohou snadno kontaktovat realitního makléře prostřednictvím zpráv nebo komentářů, což zkracuje dobu odpovědi a zlepšuje zákaznický servis. Makléřům dávají sociální sítě prostor pro budování vlastní značky a zájemcům možnost poznat jejich práci v pár minutách. Hned zjistí, jak makléř komunikuje, jaké má hodnoty a jestli vám bude vyhovovat i lidsky.
V České republice je vliv umělé inteligence (AI) v realitách zatím ještě poměrně malý. Do budoucna ale může hrát velmi významnou roli. AI má schopnost transformovat trh nejenom zlepšením procesů naceňování nemovitostí a optimalizací marketingových strategií, ale také přináší revoluci v způsobu, jakým realitní profesionálové spravují a analyzují velké množství dat. Díky pokročilým algoritmům může AI poskytovat přesnější analýzy trhu a trendů, což realitním makléřům a investorům umožňuje činit informovanější rozhodnutí. Další významnou oblastí, kde AI nachází uplatnění, je automatizace rutinních administrativních úkolů, což znamená, že realitní profesionálové mohou věnovat více času osobní komunikaci se zákazníky a strategickému plánování. Navíc AI může výrazně zlepšit zákaznický servis prostřednictvím chatbotů a virtuálních asistentů, kteří jsou schopni odpovídat na dotazy klientů 24/7. V budoucnosti bychom mohli být svědky ještě dalších inovací, jako jsou virtuální prohlídky nemovitostí řízené AI, které by potenciálním kupcům umožnily prohlížet si nemovitosti z pohodlí domova s detailními informacemi a personalizovanými doporučeními.
Doba se neustále zrychluje a není moc vlídná k těm, co se loudají. Úkolem realitních makléřů je držet s ní krok, neustále sledovat nové trendy a implementovat je do své práce. Jen tak totiž můžeme nabízet svým klientům ty nejlepší služby. Bez marketingu, prvotřídní vizuální prezentace a analýzách založených na datech, se v současnosti v realitách moc dlouho neohřejete. Já se v realitách pohybuji od konce roku 2010. Zažil jsem mnoho změn a přijímám je jako nové výzvy, které mi pomáhají neustále zlepšovat mé služby. Pokud tedy hledáte makléře, který pro vás udělá první poslední a nezalekne se novinek a trendů, nebojte se mi ozvat.