Podle čeho vybrat toho správného realitního makléře?

Podle odhadů je v České republice více než 12 000 realitních makléřů. Ne každý z nich vám ale zajistí prvotřídní služby. Jak se nespálit a vybrat opravdového profíka, se kterým prodáte nemovitost rychle, bezpečněza co nejvíce peněz? Sepsal jsem pro vás pár tipů, na co se zaměřit.

Proč vlastně mají realitní makléři v ČR špatnou pověst?

Mnoho lidí má pocit, že realitní makléř jen ledabyle nafotí jejich nemovitost, nahraje fotky na nějaký z inzertních serverů a po pár prohlídkách shrábne provizi. Bohužel ještě stále takoví makléři existují a nedělají našemu řemeslu příliš dobré jméno, a tak má mnoho potenciálních klientů pocit, že jejich práci zastanou sami. To je ale velká škoda – ten správný člověk vám totiž dokáže ušetřit opravdu mnoho starostí a ve výsledku i peněz.

Recenze vám toho mohou hodně prozradit

Ten nejjednodušší filtr pro výběr jsou recenze. Kvalitní a zkušený makléř za sebe totiž nechá namísto velkolepých slibů mluvit raději výsledky své práce a spokojené klienty. Mnoho makléřů má recenze uvedené na webu. Je ale dobré podívat se i na GoogleSeznam – tam je totiž může přidat klient sám a makléř si tedy nemůže přidat na web pouze ty, které se mu zamlouvají. O zkušenostech svědčí i počet realizovaných zakázek a různá ocenění, certifikáty nebo členství v realitních organizacích (ARK, Realitní komora ČR apod.). Nebojte se na vše zeptat.

Zaměřte se na úroveň zpracování prvotní nabídky

Prodej nemovitosti bývá pro mnoho lidí jedním z nejdůležitějších rozhodnutí v životě. Realitní makléř by se měl stát průvodcem, který vás dokáže dovést na konec celého procesu bezpečně a bez škobrtnutí. Péče o vás jako o klienta začíná ještě před tím než cokoliv podepíšete. Už v této fázi tedy uvidíte, jakou iniciativu makléř vyvine. Některé typy nemovitostí se dají totiž nabízet několika způsoby a každým z nich oslovovat jinou cílovou skupinu. Jeden dům tak může být nabízen jako nemovitost k rekreaci, pro dlouhodobé bydlení nebo zajímavá příležitost díky pozemku a nové výstavbě. Pozemek se dá také rozdělit na více částí a ty nabízet zvlášť. Správný makléř se tedy hodně ptá a zajímá – díky tomu si udělá představu o tom, jak nejlépe vaši nemovitost nabídnout potenciálním zájemcům tak, aby vám vydělal co nejvíce peněz.

Makléř vám musí sedět

S ideálním adeptem se musíte dobře cítit už od prvotní komunikace. Drží slovovždy dodržuje dohodnuté termíny a to i v případě, že se jedná o obyčejný telefonát nebo odeslání nabídky. Mnoho makléřů nabízí odhad ceny nemovitosti zdarma. Ten bývá často ale postaven jen na online srovnávačích, které nikdy nedokážou zohlednit unikátnost vaší nemovitosti. Při uzavírání takto důležité spolupráce je klíčové, aby makléř navštívil prodávanou nemovitost osobně a při naceňování vzal v potaz daleko více parametrů než jsou dispozice, velikost a lokalita. Já například posílám klientům několika stránkovou nabídku spolupráce, která obsahuje srovnávací tržní analýzu, data o prodaných nemovitostech, doporučení ohledně prodeje, marketingový plán, výši provize a doporučenou nabídkovou cenu – to vše ještě před tím, než spolu cokoliv podepíšeme.

Co vše udělá ideální makléř za vás?

Úkolem realitního makléře je zajistit vám komplexní služby od naceněnídoporučení k  přípravě nemovitosti (opravy, výmalba, vyklizení nábytku, úprava zahrady) přes profesionální prezentaci (3D scan, videoprohlídka, vlastní web, fotografie, video, záběry z dronu, 3D půdorys, vizualizace, home staging), moderní online i offline marketing (inzertní servery, placená propagace na sociálních sítích, letáky, bannery), aktivní nabízení nemovitosti, prohlídky, pravidelný report, zajištění přípravy smluvní dokumentace až po poprodejní servis (přepis energií, finanční úřad, katastr, daňový poradce). Tohle vše samozřejmě nedokáže pokrýt člověk sám. Schopný makléř má kolem sebe tým profesionálů z ostatních oborů, kteří spolu s ním zajistí, že budete v těch nejlepších rukou.

Nebojte se podepsat výhradní smlouvu

Možná vám připadá, že bude výhoda nechat vaši nemovitost prodávat více makléřů zároveň. Opak je ale pravdou. Veškeré náklady spojené s prodejem hradí makléř z provize. Jaká asi bude jeho snaha, když nebude mít jistotu, že dostane za práci zaplaceno? Pravděpodobně se nepřetrhne, aby využil všechny možnosti, investoval často desetitisíce korun do marketingu, profesionálního fotografa, home stagingu, virtuální prohlídky, aj. Podepsáním výhradního zastoupení dáváte makléři najevo, že mu věříte.

Hledáte spolehlivého parťáka z Prahy?

Realitám se věnuji více než 13 let. Za tu dobu jsem poznal mnoho různorodých klientů. Každý z nich má spolu s danou nemovitostí svůj příběh a já se vždy snažím udělat maximum pro to, aby měl tento příběh šťastný konec. Pokud tedy hledáte někoho pro prodej nebo pronájem nemovitosti v Praze a středních Čechách, budu možná právě já váš člověk. Projděte si mé recenze, napište nebo zavolejte, rád vás pozvu na kávuproberu s vámi možnosti spolupráce. První kontakt je na vás a já potom zajistím zbytek.