Co je to Waitrose efekt a jak ovlivňuje cenu nemovitostí v ČR?

Přemýšleli jste někdy nad tím, jaké faktory mohou ovlivnit cenu nemovitosti? V Británii pracují s termínem Waitrose efekt. Pokud vám název připomíná řetězec supermarketů, máte pravdu! Jak ale může supermarket souviset s naceňováním nemovitosti, a proč o tom mluvím v souvislosti s Českou republikou? To zjistíte v následujícím článku.

Co je vlastně Waitrose efekt?

Termín Waitrose efekt přímo odkazuje na britský řetězec supermarketů a popisuje, jak přítomnost prestižních obchodů zvyšuje v dané lokalitě hodnotu nemovitostí. V praxi to znamená, že nemovitosti v blízkosti těchto prestižních obchodů jsou obvykle vyhledávanější a mají tendenci nabývat na hodnotě. Z Waitrose vše vychází, efekt ale můžete aplikovat v podstatě na jakoukoliv prestižní značku nebo řetězec. Jde o to, že kupující vnímají blízkost těchto obchodů jako výhodu a jsou ochotni zaplatit za nemovitost v okolí vyšší cenu.

ilustrační obrázek

Na čem záleží Čechům?

Stejně jako v britském modelu, jsou i u nás kvalitní obchody s potravinami silným argumentem, který ovlivňuje cenu. Faktorů ale najdeme daleko více. Pojďme uvést pár příkladů:

●     Prémiová fitness a sportovní centra: Podle průzkumů se v České republice pravidelně (alespoň jednou týdně) sportu nebo cvičení věnuje více než třetina populace. Není proto divu, že stále více lidí hledá s bydlením i místo ke sportu.

●     Gastro zážitky: Mít možnost zajít si na dobrý oběd nebo večer na skleničku je stále více v kurzu a postupně se přesouvá i do menších měst. Všimli jste si, kolik úžasných podniků v nich vzniká?

●     Kavárny a pekárny: Přítomnost známých kaváren nebo řemeslných pekáren rozhodně táhne. Není přece nic lepšího, než si ráno dopřát voňavou kávu a čerstvé pečivo, aniž byste museli vyzout bačkory.

●     Zelené parky a rekreační oblasti: Pokud bydlíte ve městě, bude vás určitě zajímat možnost ukrýt se na chvíli před ruchem aut. Mrkněte schválně, na kolik vás vyjde nemovitost blízko pražské Stromovky, Divoké Šárky, Grébovky, Letné, Riegrových sadů, Vyšehradu, Ladronky, Petřína apod.

●     Školy a školky: Pro ty, kteří mají nebo plánují rodinu, hraje velkou roli počet a kvalita škol, školek i dětských hřišť.

ilustrační obrázek

Jak to funguje v praxi?

Každá nemovitost je jiná a je vhodná pro jinou cílovou skupinu. Dobrý realitní makléř to ví a zohlední to v nabídce. Prodáváte totiž daleko více než jen stěny a nábytek. Prodáváte místo, kde budou noví majitelé žít třeba po zbytek života, a tak je klíčové vědět, co jim nabízí místní okolí. Hlavní benefity by měly rozhodně zaznít už v inzerátu a marketingových materiálech. Při prohlídkách se pak nebojte ptát. Dobrý makléř má informace o okolí zjištěné a když náhodou něco neví, zjistí to pro vás dodatečně.

Pokud hledáte realitního makléře, který se na vaši nemovitost bude dívat daleko širší optikou a bezpečně vás provede celým procesem prodeje, jsem tu pro vás. Zaměřuji se na Prahu a Středočeský kraj, mám přes 13 let zkušeností a stojí za mnou stovky spokojených klientů. Stačí se ozvat a já se postarám o vše ostatní.